Aktualności
Na stacji ORLEN w Poznaniu kierowcy zatankują paliwo wodorowe
REFLEX, 25.09.2023
Klienci ORLEN już wkrótce będą mogli zatankować nowe, ekologiczne paliwo. Koncern rozpoczął w Poznaniu testy swojej pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej, która będzie zasilać samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. W ramach umowy podpisanej przez ORLEN z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu, koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji 1,8 mln kg paliwa wodorowego, którym będzie tankowane 25 autobusów. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych tak dużych w Europie. Inwestycja wpisuje się w strategię wodorową Grupy ORLEN, w ramach której do 2030 roku na realizację projektów wodorowych przeznaczone zostanie 7,4 mld zł.
– Wzmacniamy kompetencje w obszarach, które napędzają naszą transformację i pozwalają skutecznie odpowiadać na wyzwania stojące przed sektorem paliwowym i energetycznym. Jednym z nich jest produkcja paliw alternatywnych. Duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym, dostrzegamy w technologii wytwarzania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. By w pełni go wykorzystać, zainwestujemy do 2030 roku 7,4 mld zł m.in. w budowę sieci ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. Konsekwentnie realizujemy ten cel. Stacja, którą udostępnimy w Poznaniu, przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, a tym samym pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą ORLEN planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Wodór dla poznańskiej stacji pochodzi z własnych mocy wytwórczych Grupy ORLEN i będzie dostarczany w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność ok. 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie.
ORLEN udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Zatankowanie autobusu potrwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwi przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem na 5 kg wodoru, wyniesie ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy, aby pokonać 600 km.
Z autobusu zasilanego wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają już pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie. Dostarczane do niego paliwo pochodzi z uruchomionego przez ORLEN w 2021 roku pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu wytworzono już ok. 5,6 tony wodoru.
Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Grupa ORLEN rozwija swoją sieć także za granicą. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
Koncern aktywnie rozwija swój potencjał wodorowy także na rynku kolejowym. W minionym tygodniu ORLEN zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Równolegle rozpoczęły się jej testy. W ramach prób eksploatacyjnych pierwszy przejazd lokomotywy odbył się na trasie Gdynia – Hel. Docelowo będzie ona pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Dla zapewnienia najwyższej jakości paliwa wodorowego Grupa ORLEN uruchomiła także specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.
źródło: ORLEN
Ryzyko podwyżek cen paliw na stacjach nadal minimalne
REFLEX, 26.07.2024
Czytaj więcej
Alkohol na stacjach. Zaskakujący sondaż wśród młodych
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
Na Pomorzu powstają kluczowe elementy farmy Baltic Power
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
Końcowy etap budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku
REFLEX, 24.07.2024
Czytaj więcej
Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
ORLEN odebrał w Świnoujściu 300. ładunek LNG
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
REFLEX: LPG najtańszy od lutego 2022 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
UOKIK: Jakość paliw ciekłych i LPG w 2023 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
Gaz-System z decyzją lokalizacyjną dla terminala LNG w Gdańsku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej