Aktualności
Baterie trakcyjne odegrają kluczową rolę w rewolucji napędowej. Recykling jest ważną jej częścią
REFLEX, 17.09.2024
W miarę jak świat przyspiesza ku bardziej zrównoważonej mobilności, baterie trakcyjne do pojazdów elektrycznych stają się kluczowym elementem tego procesu. Dzięki postępom technologicznym i rosnącej świadomości ekologicznej rola baterii w redukcji śladu węglowego w transporcie i zwiększaniu ich efektywności nigdy nie była bardziej istotna. To zagadnienie będzie również przedmiotem dyskusji podczas zbliżającego się Kongresu Nowej Mobilności 2024 w Łodzi. Eric Ruyters, Sekretarz Generalny EUCOBAT, europejskiej organizacji zajmującej się recyklingiem baterii podzieli się podczas Kongresu swoimi przemyśleniami.
Ewolucja baterii trakcyjnych
Baterie, które zasilają pojazdy elektryczne i hybrydowe, są zaprojektowane do magazynowania i dostarczania energii do silnika elektrycznego pojazdu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych baterii kwasowo-ołowiowych, akumulatory trakcyjne wykorzystują zaawansowane chemie, np. na bazie technologii litowo-jonowej, które oferują wyższą gęstość energetyczną i dłuższą żywotność. Postęp w dziedzinie baterii jest kluczowy dla rozwoju pojazdów elektrycznych, które polegają na efektywnych i trwałych systemach magazynowania energii.
Eric Ruyters z EUCOBAT – europejskiej organizacji zajmującej się recyklingiem baterii, zauważa, że cyt.: ” Kierunek rozwoju tej technologii jest integralny z ewolucją elektromobilności. Postępy w obszarze baterii trakcyjnych to nie tylko kwestia poprawy wydajności, ale także zapewnienia zrównoważonego rozwoju poprzez skuteczny recykling i ponowne ich wykorzystanie„.
Wpływ na środowisko i zrównoważony rozwój
Korzyści środowiskowe wykorzystania baterii trakcyjnych wykraczają poza ich zastosowanie w pojazdach. Recykling odgrywa kluczową rolę w minimalizacji wpływu na środowisko. EUCOBAT, pod przewodnictwem Erica Ruytersa, optuje na rzecz poprawy obecnych praktyk recyklingu oraz edukacji na temat cyklu życia baterii – od produkcji po utylizację. To kluczowy proces dla zmniejszenia naszego śladu ekologicznego – podkreśla Ruyters.
Warto przypomnieć, że ostatnie przepisy znacząco wpłynęły na zarządzanie zużytymi bateriami. Zaktualizowane Rozporządzenie Unii Europejskiej nakłada obowiązek recyklingu wszystkich baterii, w tym trakcyjnych (cięższych niż 5 kg), w sposób, który pozwala na odzysk cennych materiałów, takich jak lit, kobalt i nikiel. Materiały te są kluczowe do produkcji nowych ogniw i redukcji zapotrzebowania na nowe surowce.
Rola EUCOBAT w recyklingu baterii
EUCOBAT pod przewodnictwem Erica Ruytersa jest kluczowym graczem w Europie w obszarze na rzecz poprawy systemów zbiórki i recyklingu baterii. Organizacja dąży do zwiększenia efektywności procesów recyklingu i zapewnienia, że wszystkie baterie, niezależnie od pochodzenia czy stanu, są odpowiednio zbierane i przetwarzane. – Nowe przepisy podkreślają potrzebę skoordynowanego podejścia do recyklingu baterii, co jest niezbędne do osiągnięcia naszych celów ekologicznych – zauważył Ruyters.
Przetwarzanie akumulatorów jest kluczowe i niezbędne, także z uwagi na prognozy produkcji. Według Staticta.com całkowita zdolność produkcyjna baterii w Unii Europejskiej wzrośnie z około 70 gigawatogodzin w 2022 r. do minimum 700 i maksimum 1200 gigawatogodzin w 2030 r. Do końca okresu prognozowania regionalnymi liderami pod względem zdolności produkcyjnej będą Niemcy i Węgry. Do tego czasu, Polska powinna jeszcze wzmocnić jeszcze pozycję w aspekcie produkcyjnym.
Recykling na świecie i w Polsce
Sektor odzyskiwania baterii, zwłaszcza litowo-jonowych, nabiera na znaczeniu w kontekście rosnącego zapotrzebowania na surowce do urządzeń elektronicznych i pojazdów elektrycznych. Statista.com szacuje, że globalny rynek recyklingu baterii osiągnie wartość 35 miliardów dolarów do 2031 roku, co świadczy o dynamicznym rozwoju tej branży.
Zakład w Zawierciu będzie miał moc przerobową do 12 000 ton baterii rocznie. Także Polska, wraz z otwarciem pierwszego w Europie wielkoskalowego zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych w Zawierciu (przez Elemental Strategic Metals), dokonała znaczącego postępu w tej dziedzinie. Zakład ten nie tylko odzyskuje cenne surowce, ale również stawia na zrównoważony rozwój i efektywność finansową, co stanowi istotny krok w kierunku ekologicznego zarządzania odpadami. Fakt, że Polska ma jeszcze wiele do nadrobienia w porównaniu z pionierami, takimi jak choćby Niemcy czy Belgia, wcale nie oznacza, że nie mamy szans na stanie się liderem w recyklingu baterii w Europie.
Prezentacja na KNM 2024
Temat baterii trakcyjnych i ich wpływu na środowisko będzie jednym z kluczowych punktów programu Kongresu Nowej Mobilności 2024 w Łodzi. Eric Ruyters będzie jednym z międzynarodowych prelegentów, który omówi najnowsze osiągnięcia w technologii baterii i praktykach ich recyklingu. W prezentacji skupi się także na tym, jak nowe regulacje i innowacje technologiczne kształtują przyszłość elektromobilności i ochrony środowiska.
Kluczowy rozwój technologii bateryjnych
Podsumowując, rozwój baterii trakcyjnych jest kluczowy dla postępu pojazdów elektrycznych oraz szerszego celu zrównoważonego transportu. Poprzez udoskonalenie technologii i rygorystyczne praktyki recyklingowe wpływ środowiskowy tych baterii może zostać zminimalizowany, przyczyniając się do czystszej i bardziej efektywnej przyszłości. Wiedza i wnioski Erica Ruytersa dostarczają kompleksowego zrozumienia wyzwań i możliwości w tej dziedzinie, podkreślając znaczenie ciągłej innowacji i skutecznej realizacji polityki.
źródło: elektromobilni.pl
REFLEX: Ruch cen paliw na stacjach niewielki, w hurcie taniej
REFLEX, 31.01.2025
Czytaj więcej
Sojusz biznesu z nauką - innowacyjne e-paliwa
31.01.2025
Czytaj więcej
Ponad 5 miliardów złotych (1,25 mld USD) na strategiczne inwestycje ORLENu
REFLEX, 29..01.2025
Czytaj więcej
Rusza program „NaszEauto”. Do 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego
REFLEX, 28.01.2025
Czytaj więcej
Wynajem samochodu z ekonomicznym spalaniem – top 10 samochodów
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Czytaj więcej
REFLEX: Pierwsze reakcje na spadek cen ropy i umocnienie złotego
REFLEX, 24.01.2025
Czytaj więcej
GAZ-SYSTEM zakończył rozbudowę Terminala LNG w Świnoujściu
REFLEX, 22.01.2025
Czytaj więcej
Reflex: Ceny paliw najwyższe od 5 miesięcy
REFLEX, 17.01.2025
Czytaj więcej
AsstrA-Associated Traffic AG testuje paliwo HVO100 na stacji AVIA w Myszęcinie
REFLEX, 16.01.2025
Czytaj więcej