Aktualności
Baterie trakcyjne odegrają kluczową rolę w rewolucji napędowej. Recykling jest ważną jej częścią
REFLEX, 17.09.2024
W miarę jak świat przyspiesza ku bardziej zrównoważonej mobilności, baterie trakcyjne do pojazdów elektrycznych stają się kluczowym elementem tego procesu. Dzięki postępom technologicznym i rosnącej świadomości ekologicznej rola baterii w redukcji śladu węglowego w transporcie i zwiększaniu ich efektywności nigdy nie była bardziej istotna. To zagadnienie będzie również przedmiotem dyskusji podczas zbliżającego się Kongresu Nowej Mobilności 2024 w Łodzi. Eric Ruyters, Sekretarz Generalny EUCOBAT, europejskiej organizacji zajmującej się recyklingiem baterii podzieli się podczas Kongresu swoimi przemyśleniami.
Ewolucja baterii trakcyjnych
Baterie, które zasilają pojazdy elektryczne i hybrydowe, są zaprojektowane do magazynowania i dostarczania energii do silnika elektrycznego pojazdu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych baterii kwasowo-ołowiowych, akumulatory trakcyjne wykorzystują zaawansowane chemie, np. na bazie technologii litowo-jonowej, które oferują wyższą gęstość energetyczną i dłuższą żywotność. Postęp w dziedzinie baterii jest kluczowy dla rozwoju pojazdów elektrycznych, które polegają na efektywnych i trwałych systemach magazynowania energii.
Eric Ruyters z EUCOBAT – europejskiej organizacji zajmującej się recyklingiem baterii, zauważa, że cyt.: ” Kierunek rozwoju tej technologii jest integralny z ewolucją elektromobilności. Postępy w obszarze baterii trakcyjnych to nie tylko kwestia poprawy wydajności, ale także zapewnienia zrównoważonego rozwoju poprzez skuteczny recykling i ponowne ich wykorzystanie„.
Wpływ na środowisko i zrównoważony rozwój
Korzyści środowiskowe wykorzystania baterii trakcyjnych wykraczają poza ich zastosowanie w pojazdach. Recykling odgrywa kluczową rolę w minimalizacji wpływu na środowisko. EUCOBAT, pod przewodnictwem Erica Ruytersa, optuje na rzecz poprawy obecnych praktyk recyklingu oraz edukacji na temat cyklu życia baterii – od produkcji po utylizację. To kluczowy proces dla zmniejszenia naszego śladu ekologicznego – podkreśla Ruyters.
Warto przypomnieć, że ostatnie przepisy znacząco wpłynęły na zarządzanie zużytymi bateriami. Zaktualizowane Rozporządzenie Unii Europejskiej nakłada obowiązek recyklingu wszystkich baterii, w tym trakcyjnych (cięższych niż 5 kg), w sposób, który pozwala na odzysk cennych materiałów, takich jak lit, kobalt i nikiel. Materiały te są kluczowe do produkcji nowych ogniw i redukcji zapotrzebowania na nowe surowce.
Rola EUCOBAT w recyklingu baterii
EUCOBAT pod przewodnictwem Erica Ruytersa jest kluczowym graczem w Europie w obszarze na rzecz poprawy systemów zbiórki i recyklingu baterii. Organizacja dąży do zwiększenia efektywności procesów recyklingu i zapewnienia, że wszystkie baterie, niezależnie od pochodzenia czy stanu, są odpowiednio zbierane i przetwarzane. – Nowe przepisy podkreślają potrzebę skoordynowanego podejścia do recyklingu baterii, co jest niezbędne do osiągnięcia naszych celów ekologicznych – zauważył Ruyters.
Przetwarzanie akumulatorów jest kluczowe i niezbędne, także z uwagi na prognozy produkcji. Według Staticta.com całkowita zdolność produkcyjna baterii w Unii Europejskiej wzrośnie z około 70 gigawatogodzin w 2022 r. do minimum 700 i maksimum 1200 gigawatogodzin w 2030 r. Do końca okresu prognozowania regionalnymi liderami pod względem zdolności produkcyjnej będą Niemcy i Węgry. Do tego czasu, Polska powinna jeszcze wzmocnić jeszcze pozycję w aspekcie produkcyjnym.
Recykling na świecie i w Polsce
Sektor odzyskiwania baterii, zwłaszcza litowo-jonowych, nabiera na znaczeniu w kontekście rosnącego zapotrzebowania na surowce do urządzeń elektronicznych i pojazdów elektrycznych. Statista.com szacuje, że globalny rynek recyklingu baterii osiągnie wartość 35 miliardów dolarów do 2031 roku, co świadczy o dynamicznym rozwoju tej branży.
Zakład w Zawierciu będzie miał moc przerobową do 12 000 ton baterii rocznie. Także Polska, wraz z otwarciem pierwszego w Europie wielkoskalowego zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych w Zawierciu (przez Elemental Strategic Metals), dokonała znaczącego postępu w tej dziedzinie. Zakład ten nie tylko odzyskuje cenne surowce, ale również stawia na zrównoważony rozwój i efektywność finansową, co stanowi istotny krok w kierunku ekologicznego zarządzania odpadami. Fakt, że Polska ma jeszcze wiele do nadrobienia w porównaniu z pionierami, takimi jak choćby Niemcy czy Belgia, wcale nie oznacza, że nie mamy szans na stanie się liderem w recyklingu baterii w Europie.
Prezentacja na KNM 2024
Temat baterii trakcyjnych i ich wpływu na środowisko będzie jednym z kluczowych punktów programu Kongresu Nowej Mobilności 2024 w Łodzi. Eric Ruyters będzie jednym z międzynarodowych prelegentów, który omówi najnowsze osiągnięcia w technologii baterii i praktykach ich recyklingu. W prezentacji skupi się także na tym, jak nowe regulacje i innowacje technologiczne kształtują przyszłość elektromobilności i ochrony środowiska.
Kluczowy rozwój technologii bateryjnych
Podsumowując, rozwój baterii trakcyjnych jest kluczowy dla postępu pojazdów elektrycznych oraz szerszego celu zrównoważonego transportu. Poprzez udoskonalenie technologii i rygorystyczne praktyki recyklingowe wpływ środowiskowy tych baterii może zostać zminimalizowany, przyczyniając się do czystszej i bardziej efektywnej przyszłości. Wiedza i wnioski Erica Ruytersa dostarczają kompleksowego zrozumienia wyzwań i możliwości w tej dziedzinie, podkreślając znaczenie ciągłej innowacji i skutecznej realizacji polityki.
źródło: elektromobilni.pl
Druga stacja wodorowa ORLEN w Polsce otwarta
REFLEX, 23.12.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Symboliczne zmiany cen paliw na stacjach.
REFLEX, 20.12.2024
Czytaj więcej
Świąteczne rabaty na świąteczne wyjazdy
REFLEX, 20.12.2024
Czytaj więcej
Paliwo na stacjach ORLEN w świątecznej promocji
REFLEX, 20.12.2024
Czytaj więcej
Informacja Prezesa URE w sprawie zmiany kodu CN oleju napędowego z 2710 19 43 na 2710 19 44
REFLEX, 19.12.2024
Czytaj więcej
Rynek samochodów elektrycznych: czy Polska pozostanie w ogonie Europy?
REFLEX, 17.12.2024
Czytaj więcej
Od 1 stycznia 2025 r. stawki akcyzy na paliwa bez zmian
REFLEX, 16.12.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Piąty miesiąc deflacji cen paliw
REFLEX, 13.12.2024
Czytaj więcej
ORLEN zatrzymuje nietrafioną inwestycję Olefiny III
REFLEX, 12.12.2024
Czytaj więcej