Aktualności
REFLEX: Obniżki na rynku hurtowym bez wpływu na ceny przy dystrybutorach
REFLEX, 17.11.2023
Zarówno korekta na rynku ropy naftowej jak i umocnienie złotego wobec dolara przekładają się bezpośrednio na poziom cen na rynku hurtowym. Ceny benzyn i olejów w krajowych rafineriach spadają sukcesywnie od 4 i 8 listopada. Benzyna bezołowiowa Pb95 tanieje o blisko 30 groszy na litrze netto, a olej napędowy o blisko 19 gr/l. Głębokość tej korekty i pierwsze, notowane na części stacji obniżki, są zapowiedzią tego, że w kolejnych dniach tankowanie powinno być tańsze. Prawdopodobieństwo obniżek jest wysokie, zwłaszcza że ceny hurtowe powinny jeszcze spadać. W przyszłym tygodniu spodziewamy się spadku cen benzyny Pb95 na stacjach średnio o 10 – 15 gr/l, a diesla średnio o 10 – 12 gr/l.
W tym tygodniu, uwzględniając obniżki cen na części stacji, średnie ceny są nieznacznie niższe niż przed tygodniem i wynoszą: benzyny bezołowiowej 95 - 6,54 zł/l (-1 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 7,10 zł/l (bz), oleju napędowego 6,71 zł/l (-3 gr/l), autogazu – 3,08 zł/l (bz).
Ropa naftowa
Czwarty tydzień z rzędu na rynku ropy naftowej kończymy spadkami. W piątek rano ceny styczniowej serii kontraktów utrzymują się w rejonie 780 USD/bbl.Od połowy października ropa Brent potaniała już ponad 14 USD/bbl i jest najtańsza od początku lipca. Ceny rosyjskiej ropy Urals FOB Rotterdam spadły do 67 USD/bbl.
W Europie rozpoczyna się pierwszy sezon zimowy bez rosyjskiego diesla. Dostępność diesla o parametrach zimowych z kierunku poza rosyjskiego jest nadal ograniczona w związku z czym oczekuje się utrzymania na rynku europejskim wciąż wysokich marż (cracków) na dieslu. Jeszcze przed atakiem Rosji na Ukrainę, w lutym 2022 roku Europa importowała około 780 tys. bbl/d rosyjskiego diesla co stanowiło blisko 54% całkowitego importu dieslu do Europy. W październiku tego roku zgodnie z danymi S&P Global import rosyjskiego diesla do Europy wyniósł zaledwie 80 tys.bbl/d.
Międzynarodowa Agencja Energii (IEA)oczekuje wzrostu światowej konsumpcji ropy naftowej i paliw w tym roku o 2,4 mln bbl/d do 102 mln bbl/d.W przyszłym roku IEA prognozuje jednak zauważalny spadku tempa wzrostu konsumpcji do 0,93 mln bbl/d.W samych Chinach jednak konsumpcja ma wzrosnąć 1,8 mln bbl/d stąd perspektywy chińskiej gospodarki będą miały kluczowe znaczenie zarówno dla tempa wzrostu tamtejszej konsumpcji jak i ogólnoświatowej. Światowa podaż ropy zdaniem IEA wzrośnie w tym roku o 1,7 mln bbl/d do 101,8 mln bbl/d, w przyszłym natomiast zwiększy się 1,6 mln bbl/d. IEA szacuje, że produkcja OPEC+ w IV kwartale tego roku będzie około 0,9 mln bbl/d niższa niż szacowane zapotrzebowanie. Po nadwyżce popytu w IV kwartale tego roku, w pierwszym kwartał 2024 roku możemy obserwować nadwyżkę podaży zakładając, że OPEC+ nie zmieni polityki podażowej i nie zwiększy skali cięć produkcji.
Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert
Źródło: www.reflex.com.pl
Ryzyko podwyżek cen paliw na stacjach nadal minimalne
REFLEX, 26.07.2024
Czytaj więcej
Alkohol na stacjach. Zaskakujący sondaż wśród młodych
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
Na Pomorzu powstają kluczowe elementy farmy Baltic Power
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
Końcowy etap budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku
REFLEX, 24.07.2024
Czytaj więcej
Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
ORLEN odebrał w Świnoujściu 300. ładunek LNG
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
REFLEX: LPG najtańszy od lutego 2022 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
UOKIK: Jakość paliw ciekłych i LPG w 2023 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
Gaz-System z decyzją lokalizacyjną dla terminala LNG w Gdańsku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej