Aktualności

Reflex: Niewielki wzrost cen w pierwszym tygodniu nowego roku.

REFLEX, 5.01.2023
Można powiedzieć ze stało się tak, jak miało się stać. Zgodnie z zapewnieniami rządzących wpływ wyższego podatku vat po likwidacji tarczy inflacyjnej na ceny paliw jest marginalny. Wzrost cen paliw wynikający ze zmiany stawki Vat z 8 do 23 % został zniwelowany obniżką cen w hurcie wprowadzoną od 31 grudnia ub.r.

Tylko na części stacji ceny wzrosły, ale i tak mniej niż wynikałoby to z różnicy w wyższym vacie i to raczej na krótko. Na początek roku średnie ceny na stacjach wynoszą dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,57 zł/l (+3 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (+6 gr/l), oleju napędowego 7,67 zł/l (+2 gr/l), autogazu 3,03 zł/l (+9 gr/l). 

 Sytuacja na rynku krajowym wydaje się być stabilna na początku roku, w czy pomaga notowana korekta cen ropy Brent w dół, ponownie w okolice poniżej 80 USD/bbl. W tej sytuacji w kolejnych dniach na rynku hurtowym, ale też stacjach paliw możemy notować zbliżone do obecnego poziomy cen, poza autogazem. Tu podobnie jak w tym tygodniu będziemy prawdopodobnie obserwować największy wzrost cen detalicznych. 

 Ropa naftowa

Pierwszy tydzień 2023 roku przynosi spadki cen ropy naftowej. W czwartek rano ceny marcowej serii kontraktów na ropę Brent utrzymują się w rejonie 80 USD/bbl.W skali tygodnia ropa potaniała niecałe 4 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals (FOB Rotterdam) spadły do 40 USD/bbl tym samym spread cen spot Brent-Urals wraca do historycznych rekordów. Rosyjski eksport ropy naftowej droga morską spadł w grudniu do 2,65 mln bbl/d wobec 3,08 mln bbl/d w listopadzie. 

Rosja na rynki azjatyckie wysyła obecnie ponad 70% swojego morskiego eksportu. Przed wybuchem wojny na Ukrainie było to 25%. Największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej drogą morską stały się Indie (ponad 1,1 mln bbl/d).Natomiast całościowo największym klientem Rosji pozostają Chiny gdzie rosyjska ropa trafia drogą morską i bezpośrednio ropociągami (ESPO, Atasu-Alashankou) Europejski rynek diesla na początku nowego roku jest stabilny. 

W najbliższym okresie można oczekiwać rosnącej zależności europejskiego rynku diesla od dostaw z Bliskiego Wschodu i Azji jako alternatywy dla olejów pochodzenia rosyjskiego. Chiński rząd zdecydował o zwiększeniu do 18,99 mln ton (46%) limitów na eksport tzw. czystych produktów naftowych (benzyna, diesel, paliwo lotnicze).Limity eksportowe dla ciężkich olejów mają wzrosnąć 23% do 8 mln ton. 
Chiny już w ubiegłym roku znacznie zwiększyły dostawy diesla do Europy, szczególnie było to widać w okresie czerwiec-październik. 

 Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert 
Źródło: www.reflex.com.pl