Aktualności

REFLEX: Stabilizacja cen hurtowych, na stacjach kontynuacja obniżek

REFLEX, 20.09.2024
Podobnie jak przed tygodniem ceny detaliczne benzyn i oleju napędowego spadają średnio od 8 do 10 groszy na litrze, a nowe poziomy są już najniższe od wybuchu wojny w Ukrainie. Podwyżki odnotowaliśmy natomiast w przypadku autogazu, średnio o 3 grosze na litrze. 
O ile w przypadku benzyn i oleju napędowego ceny spadły od połowy lipca o około 40 -44 gr/l, to autogaz w tym czasie zdrożał o 17 gr/l. 

 Średnie ceny paliw na stacjach na dzień 19 września wyniosły odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 6,04 zł/l, bezołowiowej 98 6,82 zł/l, oleju napędowego 6,05 zł/l i autogazu 2,86 zł/l. W kilku województwach mamy ceny benzyny bezołowiowej Pb95 i oleju napędowego na średnim poziomie poniżej 6 zł/l i są to województwa w największym stopniu dotknięte powodzią.

 Ostatni tydzień września, ze względu na stabilizację cen na rynku hurtowym, może być ostatnim, w którym będziemy notować jeszcze wyraźne obniżki cen na stacjach. Jeśli jednak na rynek hurtowy powrócą ponownie obniżki cen, to spadki n a stacjach będą kontynuowane także w październiku. 

 Tak czy inaczej jest szansa, że na koniec września średni poziom cen benzyny Pb95 i diesla spadnie poniżej 6 zł/l

 Ropa naftowa 

 Cen listopadowej serii kontraktów na ropę Brent wzrosły w rejon 75 USD/bbl, tym samym ropa Brent jest najdroższa od 3 września. W skali tygodnia ropa Brent podrożała około 4 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals FOB Rotterdam powróciły do poziomu około 65 USD/bbl. 

 Decyzja FOMC o obniżce stóp procentowych o 50 pkt. do 4,75% - 5% stanowi wsparcie dla cen ropy naftowej. Rynek nadal obawia się słabnącego tempa wzrostu konsumpcji ropy naftowej. W pierwszych dwóch tygodniach września amerykański popyt na paliwa kształtował się na średnim poziomie 19,6 mln bbl/d i był 1,35 mln bbl/d (6,4%) niższy niż w analogicznym okresie roku 2023.

 W sierpniu zgodnie z danymi GAC import ropy naftowej do Chin wzrósł 14% w skali miesiąca do 49,1 mln ton, ale był nadal 7% niższy niż w sierpniu 2023 roku. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku Chiny zaimportowały blisko 367 mln ton ropy naftowej co oznacza spadek 3,1% rok do roku. Chiny pozostają największym na świeci importerem netto ropy naftowej i drugim największym na świecie (po USA) jej konsumentem. W 2023 roku kraj ten wygenerował blisko 50% światowego tempa wzrostu konsumpcji ropy naftowej. 

Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert Źródło: www.reflex.com.pl