Aktualności

REFLEX: Promocje na stacjach szansą na tańsze wyjazdy w majowy weekend.

REFLEX, 26.04.2024
Zgodnie z oczekiwaniami odnotowaliśmy w tym tygodniu symboliczne podwyżki cen benzyn i obniżki cen diesla. Benzyna bezołowiowej 95 kosztuje średnio 6,69 zł/l (+2 gr/l), bezołowiowa 98 – 7,30 zł/l (+1 gr/l), olej napędowy 6,71 zł/l (-1 gr/l), a autogaz 2,85 zł/l (-1 gr/l).

 Szansą na niższe rachunki za paliwo podczas majowego weekendu będą z pewnością promocje na stacjach. Ogłoszona przez wiodącego na rynku właściciela stacji promocja pozwoli zaoszczędzić od 30 do nawet 40 groszy na litrze benzyny i oleju napędowego i najprawdopodobniej wymusi na innych operatorach rynku podobny ruch. I chociaż z analizy cen hurtowych możemy oczekiwać obniżek cen, zwłaszcza oleju napędowego, to zdecydowanie więcej korzyści przyniosą kierowcom właśnie promocje.

 Niezależnie od tego jak wielu operatorów ogłosi akcje promocyjne, wyjazdy podczas majówki będą droższe niż przed rokiem głównie dla posiadaczy diesli. Olej napędowy jest droższy o 30 gr/l, natomiast benzyny od 3 do 6 gr/l. Mniej o 20 gr/l płacimy w tym roku za autogaz. Rok temu właściciele sieci stacji również stosowali na swoich stacjach promocje dla uczestników programów lojalnościowych.

Ropa naftowa
Ceny czerwcowej serii kontraktów na ropę naftowej Brent po spadku w okolice 86 USD/bbl powróciły w rejon 89 USD/bbl. Rynek jest około 3 USD/bbl poniżej tegorocznych maksimów. Z rynku odpływa część premii za ryzyko geopolityczne, ale z drugiej strony powracają (stanowiące wsparcie dla cen) spekulacje o przedłużeniu obowiązujących do końca czerwca dodatkowych cięć produkcji ropy w krajach OPEC+. Aktualnie bardzo prawdopodobna jest konsolidacja cen ropy naftowej. 

 Międzynarodowa Agencja Energii(IEA) tymczasem szacuje, że samochody elektryczne wyprą do 20230 roku około 6 mln bbl/d, a do 2035 11 mln bbl/d zużycia paliw. Światowa konsumpcja paliw zdaniem IEA osiągnie w tym roku średnioroczny poziom około 103 mln bbl/d. 

Prognozy IEA są jedynymi z bardziej pesymistycznych jeśli chodzi o prognozowane tempo wzrostu popytu na ropę w najbliższych latach. W kwietniu import diesla do Europy ukształtował się na poziomie 7,291 mln ton. Głównymi dostawcami tego paliwa do Europy były USA, Arabia Saudyjska i Indie 


 Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert Źródło: www.reflex.com.pl