Aktualności
Reflex: Ceny paliw najwyższe od 5 miesięcy
REFLEX, 17.01.2025
6,25 zł/l oraz 6,43 zł/l to aktualne średnie detaliczne ceny paliw w Polsce i są one najwyższe od sierpnia 2024 roku. W skali tygodnia benzyna Pb95 podrożała 14 gr./l a diesel 18 gr./l. Średnia detaliczna cena autogazu wzrosła w skali tygodnia 6 gr./l do średniego poziomu 3,28 zł/l.
Średni poziom cen benzyny Pb95 i diesla w Polsce może jeszcze wzrosnąć 10-15 gr./l.
Wzrost cen paliw to bezpośredni efekt coraz droższej ropy naftowej.
W piątek rano ropa Brent kosztuje około 81 USD/bbl. W sumie od 19 grudnia, kiedy USA rozszerzyły sankcje na tankowce transportujące irańską ropę naftową ceny wzrosły blisko 10 USD/bbl. Aktualnie rynek zastanawia się nad realnym wpływem ostatnich sankcji USA i Wielkiej Brytanii wymierzonych glównie w rosyjski sektor naftowy i energetyczny. Na czarnej liście znalazły się kolejne 183 jednostki, z którym ponad 160 stanowiły tankowce przewożące rosyjska, irańską i wenezuelską ropę naftową. W 2024 roku zgodnie z danymi S&P Global przewiozły one średnio około 1,6 mln bbl/d ropy naftowej i 0,2 mln bbl/d produktów naftowych w tym około 1,5 mln bbl/d rosyjskiej ropy naftowej, która w większości trafiła na rynki azjatyckie do Chin i Indii. Stanowiło to około 24% całkowitego rosyjskiego eksportu ropy naftowej i produktów naftowych oraz ponad 40% eksportu rosyjskiej ropy naftowej droga morską. Liczba jednostek wpisanych na listę Biura Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) Ministerstwa Skarbu USA wzrosła do 456 tankowców i 18 gazowców do transportu LPG. Poza wzrostem cen ropy naftowej na rynkach finansowych pierwszym efektem sankcji jest ponad 4-krotny wzrost kosztu transportu ropy rosyjskiej z dalekowschodniego rosyjskiego portu Kozmino do Chin oraz spadek dyferencjału cen rosyjskiej ropy ESPO w stosunku do regionalnego benchmarku Dubai o ponad 7 USD/bbl w okolice 9-10 USD/bbl.
Tymczasem amerykańska EIA spodziewa się systematycznego spadku cen ropy naftowej w najbliższych dwóch latach. W roku 2025 średnia cena ropy Brent ma ukształtować się na poziomie 74 USD bbl (wobec 84 USD/bbl w roku 2024).W roku 2025 ma spaść do poziomu 66 USD/bbl. Głównym powodem spadku cen ma być prognozowane większe tempo wzrostu podaży ropy naftowej niż konsumpcji. W 2025 roku światowa podaż paliw ma wzrosnąć 1,8 mln bbl/d a w 2026 o 1,5 mln bbl/d. Prognozowane tempo wzrostu konsumpcji to odpowiednio 1,3 mln bbl/d oraz 1,1 mln bbl/d. Światowa zapasy ropy naftowej maja spaść tylko w pierwszym kwartale tego roku w tempie 0,5 mln bbl/d.W kolejnych trzech kwartałach 2025 roku EIA oczekuje wzrostu światowych zapasów ropy naftowej w tempie 0,5 mln bbl/d.W roku 2026 tempo wzrostu światowych zapasów ropy ma przyspieszyć do 0,74 mln bbl/d.
Komentarz: Rafał Zywert
Reflex: Ceny paliw najwyższe od 5 miesięcy
REFLEX, 17.01.2025
Czytaj więcej
Naftoport przeładował 38,8 mln ton ropy naftowej w 2024 roku
REFLEX, 14.01.2025
Czytaj więcej
REFLEX: Skokowy wzrost cen na stacjach
REFLEX, 10.01.2025
Czytaj więcej
Największy plan inwestycyjny w historii polskiej energii, czyli nowa strategia ORLENu
REFLEX, 9.01.2025
Czytaj więcej
Nowa stacja paliw MOYA w Garwolinie
REFLEX, 9.01.2025
Czytaj więcej
REFLEX: Koniec obniżek cen na stacjach prawdopodobny
REFLEX, 3.01.2025
Czytaj więcej
Warter Aviation uruchamia kolejną, jedenastą stację paliw na lotnisku
REFLEX, 3.01.2025
Czytaj więcej
Rynek paliw: zmiana kodu CN oleju napędowego dla przedsiębiorców posiadających koncesję w zakresie paliw ciekłych oraz wpisanych do rejestru podmiotów przywożących
REFLEX, 2.01.2025
Czytaj więcej
Zmiany dotyczące zgłoszenia przewozu drogowego w SENT od 1 stycznia 2025 r.
REFLEX, 2.01.2025
Czytaj więcej