Aktualności

Program „Mój elektryk” będzie kontynuowany

REFLEX,  6.09.2024
Trwa nabór wniosków w ramach programu „Mój elektryk” o dofinansowanie w formie zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne. Czasowo został wstrzymany nabór wniosków o dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dokłada wszelkich starań, aby ten nabór wniosków jak najszybciej przywrócić. 

Nabory wniosków w programie „Mój elektryk” odbywają się w trybie ciągłym w latach 2021-2025 lub do wyczerpania środków przeznaczonych na poszczególne nabory. Całkowity budżet programu wynosi 960 mln zł, z czego na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych przeznaczono w programie 660 mln zł. Pozostałe środki przeznaczono na dotacje do zakupu pojazdów przez osoby fizyczne (100 mln zł) oraz przez przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne (200 mln zł). 

 Z uwagi na wyczerpanie środków na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych, NFOŚiGW zawiesił nabór na ten cel z początkiem września 2024 r. Wstrzymanie naboru wniosków przez NFOŚiGW oraz Bank Ochrony Środowiska S.A. (BOŚ) nastąpiło z różnymi datami, co wynika z procedur udzielania dofinansowania. Wyjaśniamy, że: 
- Data 1 września 2024 r. została podana przez NFOŚiGW po analizie dostępności środków w ramach programu „Mój elektryk” i dotyczy możliwości składania wystąpień przez BOŚ o udostępnienie środków przez NFOŚiGW na udzielanie dofinasowania.
- Data 26 sierpnia 2024 r., ogłoszona przez BOŚ Bank, jest datą graniczną dla leasingodawców przyjmujących wnioski o dofinansowanie od leasingobiorców, natomiast ocenie podlegały tylko wnioski o dopłaty prawidłowo i kompletnie wypełnione i przekazane do BOŚ Banku do 23 sierpnia 2024 r. (do końca dnia).

 Jednocześnie zapewniamy, że NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska intensywnie zabiegają o pozyskania środków na zwiększenie budżetu programu „Mój elektryk” z dotychczasowego źródła, jakim jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), a także ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Proces ten jest długotrwały i wymaga wielu uzgodnień, w tym na poziomie Komisji Europejskiej. 


Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania prac, obecnie planowane jest wznowienie naboru od stycznia 2025 r. Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r.

źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej