Aktualności
Ponad 58 mln ton towarów przeładowano w ciągu 9 miesięcy br. w Porcie Gdańsk
REFLEX, 21.10.2024
Port Gdańsk podsumował trzy kwartały br. W tym okresie przeładowano łącznie ponad 58 milionów ton towarów. Nadal dominującą grupą ładunkową są paliwa płynne, głównie ropa naftowa i produkty ropopochodne, stanowiące ponad połowę ogółu przeładunków.
Główny operator, terminal Naftoport, z roku na rok bije rekordy przeładunków. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie podobnie. Jego obroty w pierwszych trzech kwartałach wyniosły ok. 30 mln t. To o blisko 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Obecne możliwości przeładunkowe to 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Ponadto spółka szykuje się do rozbudowy, planuje budowę szóstego stanowiska przeładunkowego, które umożliwi zwiększenie odbioru ropy o kolejne 9 mln ton rocznie.
Na drugim miejscu w Porcie Gdańsk pod względem wolumenu jest drobnica, głównie skonteneryzowana. Terminale drobnicowe, w tym kontenerowy Baltic Hub, przeładowały 17,7 mln ton towarów (o 4,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).
Na trzecim miejscu jest węgiel, choć tu mamy spadek aż o 49 proc. W ciągu 9 miesięcy terminale węglowe przeładowały 5,7 mln t. (głównie w relacji importowej), podczas gdy w 2023 było to ponad 11 mln t.
Obroty ładunków masowych w Porcie Gdańsk wyniosły ok. 2,6 mln t, a zboża – ponad 2 mln t. (spadek odpowiednio o blisko 1 proc. i 2,5 proc.). Największe spadki notują nisko wolumenowe towary: ruda (o 62 proc.) i drewno (56 proc.).
– W tym roku mamy mniejszy wolumen przeładowanego węgla w stosunku do lat 2022 i 2023, kiedy to w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Port Gdańsk stał się centrum przeładunku węgla w Polsce – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla.
Wyniki finansowe i przeładunkowe polskich portów skomentował na platformie X Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury:
– Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%) Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost – napisał.
źródło: Port Gdańsk
REFLEX: Dalsze podwyżki cen paliw na stacjach, ale wciąż taniej niż przed rokiem
REFLEX, 25.10.2024
Czytaj więcej
Grupa ORLEN sfinalizowała jedną z największych transakcji na krajowym rynku OZE
REFLEX, 24.10.2024
Czytaj więcej
Paliwo za 4,99 zł/l na dwóch stacjach AVIA w Krakowie dla użytkowników aplikacji AVIA GO
REFLEX, 23.10.2024
Czytaj więcej
Rafineria w Trzebini zasilana OZE
REFLEX, 23.10.2024
Czytaj więcej
Kluczowy etap rozbudowy Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie
REFLEX, 23.10.2024
Czytaj więcej
ORLEN dołączył do Polskiej Inicjatywy na Rzecz Naturalnego Wodoru
REFLEX, 21.10.2024
Czytaj więcej
Pierwsze monopale dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power gotowe
REFLEX, 21.10.2024
Czytaj więcej
Ponad 58 mln ton towarów przeładowano w ciągu 9 miesięcy br. w Porcie Gdańsk
REFLEX, 21.10.2024
Czytaj więcej
REFLEX: LPG średnio po 3 zł/l. Po raz pierwszy od grudnia 2023 roku.
REFLEX 18.10.2024
Czytaj więcej