Aktualności

Plany rozwojowe BP na rok 2024

REFLEX, 8.08.2024
W roku 2024 BP przewiduje  kontynuację poszerzenia sieci stacji własnych o kolejne 10 stacji oraz sieci stacji dealerskich o 6 stacji - czytamy w sprawozdaniu.  Ponadto spółka będzie kontynuowała współpracę z Auchan i kolejne 30 sklepów na istniejących stacjach rozpocznie sprzedaż w ramach projektu Strategic Partnership. Także w roku 2024 spółka zaimplementuje punkty ładowania pojazdów elektrycznych na kilku stacjach.

Spółka zanotowała w roku 2023 stratę na poziomie 176 729 tys. PLN (wynik przed opodatkowaniem). Główne przyczyny przekładające się na niekorzystny wynik spółka rozpatruje w aktualnej sytuacji geopolitycznej w naszym regionie oraz sytuacji na rynku paliw oraz na rynku walutowym. W roku 2024 oczekuje znacznej poprawy sytuacji ekonomicznej oraz będzie kontynuować inwestycje w dalsze projekty rozwojowe oraz w modernizację naszej sieci.

"Sprzedaż paliw pozostała praktycznie na poziomie sprzedanego wolumenu z roku 2022 (różnica wyniosła 13 milionów litrów tj -0,6%). Sprzedaż wolumenowa w roku 2023 podlegała istotnym wahaniom, zwłaszcza w drugiej połowie roku. Było to skutkiem polityki cenowej PKN Orlen jako największego konkurenta, mającego tym samym kluczowy wplyw na ceny detaliczne paliw na rynku. Podmiot ten w okresie sierpień – październik 2023 utrzymywał niskie ceny detaliczne paliw na stacjach odnosząc je do ceny ropy naftowej i produktów gotowych na rynkach światowych (których poziom istotnie wzrósł). Sytuacja ta spowodowała nieopłacalność zakupu paliw z importu w tym okresie, powodując niedobory diesla na polskim rynku, braki produktu na niektórych stacjach a tym samym zwiększony popyt na stacjach BP. Polityka cenowa Orlenu znacząco obniżyła marże rynkowe. Podobnym wahaniom podlegały marże BP Europa SE Oddział w Polsce, tak na dieslu jak i benzynach, sprowadzone zostały do bardzo niskich poziomów w sierpniu i ujemnych marż we wrześniu i w pierwszej połowie października. W efekcie tego uzyskana marża na paliwie w całym 2023 była niższa o 33% w porównaniu do roku 2022. To miało decydujący wpływ na wynik biznesu sprzedaży detalicznej BP Europa SE Oddział w Polsce w całym 2023 roku. " - informuje spółka. 

"Sprzedaż pozapaliwowa – Sklep oraz Usługi (głównie myjnia samochodowa) wykazały wzrost sprzedaży odpowiednio  o 9% oraz 15%. Wzrost sprzedaży Sklepu był istotnie wsparty działalnością gastronomiczną, gdzie sprzedaż kawy i gastronomii WBC wzrosła o 13% względem roku 2022. Wzrost sprzedaży był uwarunkowany również zmniejszeniem wpływu pandemii na sytuację ekonomiczną, odbudowaniem rynkowego popytu, częściowym powrotem do pracy stacjonarnej oraz powrotnym uruchomieniem działalności gastronomicznej." - wynika ze sprawozdania spółki. 

Jak podaje spółka "biznes hurtowy paliw (B2B) zanotował zysk roczny 2023 na poziomie 84 mln PLN i co stanowiło 43% wyniku roku 2022, co było również skutkiem polityki cenowej PKN Orlen."