Aktualności

ORLEN bije rekordy w sprzedaży LNG małej skali

REFLEX,  31.01.2024
W 2023 roku Grupa ORLEN załadowała w terminalu w Świnoujściu rekordową liczbę 8423 cystern LNG o łącznym wolumenie ponad 149,5 tys. ton. To o prawie 60 proc. więcej niż w 2022 r., kiedy terminal opuściło 5357 cystern. Jeszcze nigdy wcześniej wzrost sprzedaży nie był tak duży, ale ten rok może okazać się jeszcze lepszy. Liczba cystern z LNG od Grupy ORLEN, które wyjechały z terminala do 28 stycznia już jest większa o ponad 112 proc. niż przez cały styczeń 2023 roku.

W 2023 roku Grupa ORLEN załadowała w terminalu w Świnoujściu rekordową liczbę 8423 cystern LNG o łącznym wolumenie ponad 149,5 tys. ton. To o prawie 60 proc. więcej niż w 2022 r., kiedy terminal opuściło 5357 cystern. Jeszcze nigdy wcześniej wzrost sprzedaży nie był tak duży, ale ten rok może okazać się jeszcze lepszy. Liczba cystern z LNG od Grupy ORLEN, które wyjechały z terminala do 28 stycznia już jest większa o ponad 112 proc. niż przez cały styczeń 2023 roku. 

 Głównym punktem sprzedaży LNG przez Grupę ORLEN jest Terminal w Świnoujściu, do którego zawijają statki przewożące skroplony gaz ziemny sprowadzony przez Spółkę m.in. z USA, Kataru czy Norwegii. LNG małej skali jest tą częścią rynku gazowego, dla której paliwo dostarczane jest w postaci skroplonej za pomocą autocystern i kontenerów kriogenicznych. 29 stycznia br. terminal opuściła 30 tysięczna cysterna z ładunkiem LNG. 

– W 2023 r. liczba autocystern załadowanych w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego skroplonym gazem ziemnym sprowadzonym do Polski przez Grupę ORLEN wzrosła o prawie 60 proc. To o ponad 3000 cystern więcej niż w 2022 roku. Stale pracujemy nad zwiększeniem atrakcyjności oferty handlowej i optymalizacją logistyki, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na LNG małej skali ze strony zarówno klientów przemysłowych, jak i komunalnych. Jednak przede wszystkim dynamiczny rozwój tego rynku nie byłby możliwy bez dywersyfikacji dostaw i silnej pozycji koncernu na międzynarodowym rynku gazu. Dzięki temu Grupa ORLEN jest w stanie zapewnić swoim klientom pewne dostawy surowca najwyższej jakości – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.

Ubiegły rok Grupa ORLEN zamknęła nie tylko z rekordową liczbą prawie 8,5 tys. cystern wyekspediowanych z terminala w Świnoujściu. Pobity został również rekord dynamiki sprzedaży, która wyniosła ok. 57 proc. w ujęciu wolumenowym rok do roku. Sprzedaż LNG małej skali w Świnoujściu rośnie co roku od początku działania terminala z wyjątkiem 2022 r., kiedy w Europie doszło do kryzysu energetycznego wywołanego działaniami Rosji.

 LNG sprowadzane przez ORLEN do Polski jest w większości regazyfikowane i wprowadzane do ogólnopolskiej sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. Jednak dynamicznie rośnie także wolumen surowca, który trafia do odbiorców w postaci skroplonej. Są wśród nich klienci przemysłowi różnych branż, ale także odbiorcy indywidualni przyłączeni do wyspowych systemów gazowych. Systemy te nie mają połączenia z siecią ogólnopolską, dlatego gaz jest dostarczany tam w formie LNG a następnie regazyfikowany w lokalnych stacjach regazyfikacyjnych. LNG wykorzystuje się również na terenach, które wprawdzie mają dostęp do ogólnopolskiej sieci dystrybucyjnej, ale popyt na gaz jest większy od możliwości dostaw istniejącymi gazociągami. W takim przypadku stacje regazyfikacji LNG uzupełniają podaż gazu w sieci, co umożliwia pełne zaspokojenie potrzeb odbiorców. 

 Oprócz terminalu w Świnoujściu, Grupa ORLEN prowadzi sprzedaż gazu skroplonego również z zakładów w Grodzisku Wielkopolskim i Odolanowie, a także ze stacji przeładunku LNG w Kłajpedzie na Litwie, której jest wyłącznym użytkownikiem od kwietnia 2020 r. Całkowity wolumen sprzedaży LNG małej skali przez ORLEN, uwzględniający wszystkie wymienione punkty załadunku, wyniósł w ubiegłym roku prawie 200 tys. ton. 

 Rozwój rynku LNG małej skali wspiera transformację polskiej gospodarki, w której gaz ziemny odgrywa ważną rolę, zapewniając potrzebne ilości energii. Wykorzystany do celów grzewczych i technologicznych gaz ziemny oznacza niższe, w porównaniu z paliwami stałymi, emisje dwutlenku węgla oraz związków wywołujących zjawisko smogu.  

Źródło: ORLEN