Aktualności
Kongres Branży Paliwowej. Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2023 r?
REFLEX, 12.04.2024
11 kwietnia odbył się Kongres Branży Paliwowej organizowany przez Polską Organizację Przemysłu i
Handlu Naftowego (POPiHN) we współpracy z Ośrodkiem Studiów Wschodnich (OSW). Podczas
wydarzenia przedstawiono raport roczny „Przemysł i handel naftowy 2023”, z którego wynika, że
mimo braku paliw z Rosji objętych sankcjami w Polsce zauważono wzrost zużycia paliwa.
W Kongresie udział wzięli przedstawiciele branży paliwowej oraz strony rządowej. Gościem był m.in.
Podsekretarz Stanu MF Jarosław Neneman, który powiedział, że szara strefa w paliwach w Polsce
utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – ujawnione podczas kontroli nieprawidłowości stanowią ok
1% zdarzeń objętych kontrolami. Walka z szarą strefą (nie tylko w paliwach) jest priorytetem tego
rządu.
Udział wziął także Podsekretarz Stanu MKiŚ Miłosz Motyka, który w mowie wprowadzającej
podkreślił, że obecną sytuację na rynku ropy i paliw należy uznać za stosunkowo stabilną, chociaż
zdajemy sobie sprawę z tego, że głęboka reorganizacja kierunków pozyskiwania ropy naftowej
stanowi ciągle olbrzymie wyzwanie w zakresie geopolityki w naszym regionie.
Do zebranych zwrócił się również gość specjalny, Miłosz Karpiński przedstawiciel Międzynarodowej
Agencji Energetycznej, który omówił przyszłości ropy i roli sektora naftowego w gospodarce
światowej.
Kongres Branży Paliwowej był okazją do zaprezentowania przygotowanego przez POPiHN raportu
rocznego ,,Przemysł i handel naftowy 2023”. Wynika z niego, że ostatecznie średnia cena benzyny
EU95 spadła o 2%, oleju napędowego o 8%, a autogazu o 7% rok do roku. Sprzyjało to wzrostowi
zużycia paliw transportowych w Polsce, które zwiększyło się o 7% w stosunku do 2022 r. Podkreślono,
że sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 5%, benzyn o 13%, a LPG o 7%.
W 2023 r. wraz z rosnącym krajowym popytem na paliwa płynne wzrósł także import. Dane wskazują,
że sprowadzono około 15,2 mln m3 paliw gotowych. To o prawie 2,8 mln m3 więcej względem 2022 r.
W ramach reeksportu część z tych paliw, głównie oleju napędowego, trafiła za granicę.
POPiHN zwraca uwagę na wpływ wojny w Ukrainie oraz sytuacji na Bliskim Wschodzie na światowy
rynek paliw. W Polsce wydarzenia te doprowadziły m.in. do częstych wahań cen oraz zmiany logistyki
dostaw, a także zwiększonego zapotrzebowania na paliwa i znacznego eksportu paliw do Ukrainy.
Podczas Kongresu Branży Paliwowej 2024 głos zabrali również przedstawiciele OSW, którzy mówili
m.in. o zagrożeniach transportu międzynarodowego, sytuacji gospodarczej i transformacji
energetycznej w Chinach, a także skutkach gospodarczych sankcji na rosyjski sektor naftowy oraz o
stanie obecnym i perspektywach polityki energetyczno-klimatycznej UE.
Rosyjski sektor naftowy próbuje adaptować się do sankcji, ale efektem utraty rynku europejskiego jest
zależność do Indii i Chin oraz zauważalna tendencja do spadku wydobycia. Zarazem należy oczekiwać
degradacji sektora naftowego ze względu na odcięcie od zachodnich technologii – ocenił Dyrektor
OSW Wojciech Konończuk.
Spotkanie podsumował Prezes POPiHN, wskazując ogrom wyzwań gospodarczych, politycznych i
środowiskowych rysujących się przed przemysłem naftowym w dobie transformacji energetycznej.
Leszek Wiwała zaznaczył, że członkowie POPiHN pozostaną aktywnymi uczestnikami gospodarki
niskoemisyjnej, jednocześnie zapewniając konsumentom bezpieczeństwo energetyczne, zaspokajając
zapotrzebowanie na paliwa, w stopniu umożliwiającym prawidłowe funkcjonowanie gospodarki.
źródło: POPIHN
Ponad 5 miliardów złotych (1,25 mld USD) na strategiczne inwestycje ORLENu
REFLEX, 29..01.2025
Czytaj więcej
Rusza program „NaszEauto”. Do 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego
REFLEX, 28.01.2025
Czytaj więcej
Wynajem samochodu z ekonomicznym spalaniem – top 10 samochodów
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Czytaj więcej
REFLEX: Pierwsze reakcje na spadek cen ropy i umocnienie złotego
REFLEX, 24.01.2025
Czytaj więcej
GAZ-SYSTEM zakończył rozbudowę Terminala LNG w Świnoujściu
REFLEX, 22.01.2025
Czytaj więcej
Reflex: Ceny paliw najwyższe od 5 miesięcy
REFLEX, 17.01.2025
Czytaj więcej
AsstrA-Associated Traffic AG testuje paliwo HVO100 na stacji AVIA w Myszęcinie
REFLEX, 16.01.2025
Czytaj więcej
Naftoport przeładował 38,8 mln ton ropy naftowej w 2024 roku
REFLEX, 14.01.2025
Czytaj więcej
REFLEX: Skokowy wzrost cen na stacjach
REFLEX, 10.01.2025
Czytaj więcej